16 Жовтня – Всесвітній
день хліба
Свято було засновано у
2006 році з ініціативи Міжнародного союзу пекарів і пекарів-кондитерів. Вибір
дати обумовлений тим, що 16 жовтня 1945 року було створено Продовольчу й
сільськогосподарську організацію ООН, яка займалася вирішенням проблем у
розвитку сільського господарства і його виробництва. До речі, до цієї ж події
приурочене й ще одне свято – Всесвітній день продовольства.
Хліб
уособлює добробут, статок. Коли люди кажуть «хліб та сіль», цим вони
зазивають до оселі багатство. Хлібом благословляли, тому що
бачили в ньому оберіг від лиха, проводили в далеку путь, зустрічали. Всі
народні свята супроводжувались споживання ритуального хліба. Це такі своєрідні
сліди колишніх жертвоприношень наших предків вищим силам. Так, наприклад,
Андріївські вечорниці, що пов’язані з кусанням калети (прісної хлібини з білого
борошна, прикрашеної сухими вишнями, маком, горіхами, родзинками), (Фото 1.1)
пов’язують з давнім міфом про викрадення
сонця.
На Різдво хлібом селянин перед Святою вечерею обходив
господарство, приказуючи ритуальні слова про закликання добра та обминання
лиха. У хаті, на покуті, під образами ставився дідух (коляда), згідно із
традиціями — останній обжинковий сніп. Овес, жито, пшениця, льон - його основні складові.
Особливе
і дуже важливе місце серед обрядового хліба займають паски. Паска – це
“сонячний” калач . В народі кажуть:
«Дочекався
гречаної паски», що значило про велику нужду.
«Паска, ще в колосі», що значить нежате
пшеничне поле.
Своєрідні хлібні обряди супроводжували безліч господарських
дійств: оранка, сівба, зажинки і обжинки та решта мали не проходили без них.
При цьому кожен з них йшов пліч-о-пліч з обідом, де певні спеціальні страви
виготовлялись з борошна.
Хліб активно застосовується і в обрядах поховання. В останню
земну путь людину проводжали, як і зустрічали, з хлібом. Стосовно суто
поминальних обрядів, то традиційно поминання відбуваються на дев’ятий,
сороковий день та у рік після смерті покійного.
Для українців хліб не лише матеріальна річ, це – святиня, предмет обожнювання, оберіг, жертовна страва або й саме божество чи втілення божественної сили. Його цілують, ним присягають, скріплюють договір, з ним пов’язують добробут і навіть саме життя, адже слова “жити” й “жито” в українській мові мають один корінь. Скріплену хлібом обіцянку не можна ніколи порушити. При сватанні свати заносили до хати, де чекала дівчина, свою хлібину, а отримували замість неї, коли була згода дівчини на шлюб, паляницю.
Комментариев нет:
Отправить комментарий